Svært mange, meg selv inkludert, irriterer seg over avisenes lokkeoverskrifter, og sosiale mediers «click bait» på «godt» norsk. Svært ofte fører disse til en ikke-sak i avisenes tilfelle, eller til feilinformasjon og svindel for sosiale mediers del.
Steven Novella har skrevet en kort artikkel om akkurat dette som jeg synes er god.
Han har mange gode og innsiktsfulle tanker her, synes jeg. Og det han skriver om Steve Jobs var helt ukjent for min del: «He was one of the richest people on the planet, with every physical resource at his disposal, and was a titan of an information industry. And yet he died prematurely of a potentially curable disease. He chose to delay mainstream treatment in order to pursue “natural” therapies that were ultimately worthless.»
Men kan «click bait», med litt omtanke fra seriøse redaktørstyrte medier, brukes til noe positivt? Kan man bruke lokkeoverskrifter for å spre korrekt og viktig informasjon? Eller krysser man da en grense man ikke bør?
Legg gjerne igjen en kommentar i kommentarfeltet nederst.