Gamle biler

Gammel bilpark har det blit «mast» om så lenge jeg kan huske! Begrunnelsen for at bilparken bør forynges hurtigst mulig har variert litt, men som regel har det vert sikkerheten i nyere biler som har vert det største, og kanskje sterkeste, argumentet. Så også i dagens artikkel i Nettavisen: https://www.nettavisen.no/okonomi/roper-varsku-om-norske-biler-liv-star-i-fare/s/5-95-1794822. Sikkerheten i nye biler er bedre, sies det. Sikkerheten som var god nok for 11 år siden er selvsagt ikke god nok i dag!

NAF mener at bedre sikkerhetsutstyr og funksjoner i nye biler er den viktigste årsaken til at færre dør i trafikken!

WTF…?!

Hva er det viktigste sikkerhets-«utstyret» i en hver bil? Jeg vil påstå at det er sjåføren! Er ikke det beste middelet for å få ned ulykker og dødsfall i trafikken bedre opplæring av sjåførene?

Så lenge den gamle bilen er i orden, og sjåføren har god opplæring, har vel ikke alderen til bilen noe å si?

La oss heller utvide opplæringen i sikker kjøring. Kanskje innføre obligatoriske oppfriskningskurs for å beholde «lappen»?

Det er jeg helt sikker på er bedre for miljøet! Jeg er temmelig sikker på at reparasjon og vedlikehold av en bil så lenge som overhodet mulig er bedre for både miljøet og den lokale økonomien, en at alle skal kjøpe ny bil etter 6-7 år. Eller enda oftere? En bil burde da ha en levetid på minst 20 år?


Få nyhetsbrev!
PS: Jeg har ingen automatisk utsendelse av «nyhetsbrev». Det gjør jeg manuelt på enkelte innlegg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.