Eller er det nå egentlig det?
Film i markedsføringsøyemed er nesten blitt en selvfølge. Sosiale medier flyter over av reklame og informasjonsfilmer.
Den enkleste formen for film er «nyhetsreportasjen». En reportasjefilm kan lages på én dag (eller mindre) av én person som utfører hele jobben alene. Kostnadene for dette er lave. Dvs lønn, bilbruk, rimelig utstyr, forsikringer – og selvsagt avgifter til staten. Med en spilletid på 90 sekunder +/-, så er den velegnet til bruk på sosiale medier. Man kan få sagt og vist mye i løpet av 90 sekunder, og en reportasje oppfattes av mottaker som seriøs og sann informasjon.
Så kan man ta dette videre: Lyssetting og make-up for at intervjuobjekter skal ta seg best mulig ut. intervjuene er kanskje nedskrevet og innøvd på forhånd for best mulig presisjon i uttalelsene, og alt som skjer forran kameraet er arrangert og presist. Da vil man gjerne også bruke noe bedre og dyrere utstyr. Kostnadene går opp. Man gjør forarbeid med manus, øvinger etc., planlegging, og et crew under opptak på kanskje 4-5 personer. I tillegg strekker man kanskje opptakene over to dager. Det er igjen lønninger som er den største kostnaden.
Det som er viktig å huske, er at en proffessionelt laget film har svært stor påvirkningskraft. Man får et stort «bang for the bucks»!
Å lage en film er som å lage en prototype. Hver eneste gang! Ingen har noen sinne laget akkurat den filmen før, så her er ingen ting rutine. Det krever prøving og feiling. Eksperimentering og testing. En liten 30-sekunders reklamefilm ser kanskje ikke så vanskelig og omfattende ut. Og noen ganger er den heller ikke det.
Ta kontakt med meg eller en av oss i Mjømjø AS for mer informasjon dersom du vurderer å lage film for din bedrift.